torstai 30. joulukuuta 2010

Onnellisuus ja positiivisuus

Tätä oon miettiny paljon ennenkin. Että jotakin pitäs tehdä. Mutta kun se on niin vaikeaa. Negatiivisuus olisi äärimmäisen tärkeää saada vaihdettua positiivisuudeksi. Oon aina ollu tosi pessimistinen. Ajattelen aina ja joka asiasta pahinta mahdollista. Harvoin, hyvin harvoin, se kaikkein pahin mahdollinen edes tapahtuu eli synkkien asioiden murehtimiseen menee ihan turhaa aikaa ja voimavaroja. On AINA mennyt. Lapsesta lähtien.

Oon keskustellu tästä asiasta vaikka kenen kanssa. Ihmisten suhtautuminen tähän muutokseen on hyvinkin erilaista. Ammattiihmiset ymmärtää, että muutos on pitkä ja vaikea. Munhan täytyis muuttaa koko mun ajattelutapa. Jotkut liian läheiset ihmiset ei edes tajua, että mun ajattelelutavassa on jotakin vikaa. Tääkään ei kyl sit kaikkiin päde. Jotkut kyl tajuu, että koko mun ajatusmaailma on ihan vinksallaan. Sit tosiaan se fakta, että must ei tuu positiivista vaan sormia napsauttamalla. Turhan moni kuvittelee, että se tapahtuis näin. Ei se vaan tapahdu. Mut nyt mä aion kerrankin ihan tosissani muuttaa koko mun ajatusmaailmaa. Tää on mun uuden vuoden lupaus.

Sain inspiraation tähän homman, kun luin uusimmasta Trendistä jutun Tule hyvä päivä.
Jutussa mainitaan 6 harjoitusta, joita aion alkaa toteuttaa:
  1. Muuta tunteita toiminnalla: Tee positiivisia asioita (esim tanssi villisti hyvän musiikin tahdissa), kun negatiiviset asiat valtaa mielen.
  2. Tyhjä tuoli: Sulje silmät ja rentoudu. Kiinnitä huomio negatiiviseen fiilikseen; miltä tuo tunne näyttää ja tuntuu. Sijoita mielessäsi tunne tyhjälle tuolille ja tarkkaile sitä edelleen. Kysy tunteelta mikä se on, mitä se viestii ja mihin sitä tarvitset. Kuuntele mahdolliset vastaukset. Sano tunteelle "hyväksyn sinut sellaisena kuin olet ja päästän sinusta irti". Jatka niin kauan kuin tuntuu luontevalta.
  3. Negistelyn lykkäys: Anna itsellesi lupa ajatella negatiivisesti vasta kun siihen on oikeasti syytä.
  4. Negistelyn karkkipäivä: Jos haluat negistellä, tee se tehokkaasti. Laita kello soimaan vartin päähän ja ajattele negatiiviset jutut tuona aikana.
  5. Kiinnitä huomio myönteiseen: positiiviset facebook-statukset, salasanat positiivisiksi rimpsuiksi, käy läpi iltaisin asiat, joista olet kiitollinen, vastaa jotain myönteistä kysyttäessä kuulumisia
  6. Tunnelmakartta: Etsi lehdistä noin kymmenen kuvaa, jotka miellyttävät sinua sen kummemmin analysoimatta valintojasi. Liimaa ne paperille ja kiinnitä seinälle. Tarkastele karttaa ja mieti, minkä viestin se välittää. Huokuuko kuvista esim. tarve rauhaan ja harmoniaan? Mieti seuraavaksi miten saisit tarvitsemiasi asioita elämääsi.
Noniin, osa noista harjoituksista tuntuu hassuilta ja osaa olen koittanut toteuttaa aiemminkin. Nyt aion kokeilla jokaista harjoitusta ainakin kerran ja katosoa tuleeko jotakin muutosta.

Tällaisen määritelmän löysin Terveyskirjaston sivuilta: "Onnellisuus on hyvinvoinnin tila, jossa ihminen pitää elämäänsä mielekkäänä, näkee tulevaisuuden valoisana ja kokee voivansa rikastuttaa muiden elämää. Onnellinen voi olla vaikka ei olisi täysin tyytyväinen senhetkisiin olosuhteisiin." Tuohon siis pyrin.

Onnellisuuteen liittyy tottakai paljon muutakin kuin positiivinen ajattelu, mutta tuosta ajattelutavan muutoksesta on hyvä lähteä liikkeelle. Mullahan on elämässä kaikki perusasiat vallan mainiosti. Oma ihana perhe, ystäviä, vakituinen työpaikka ja mukavia tulevaisuuden suunnitelmia (jotka ovat siis myös toteuttamiskelpoisia eikä mitään kuun havittelua taivaalta). Kaikista eniten mun onnellisuutta jarruttaa mun yleinen ajattelutapa ja sitä lähdetään nyt radikaalisti muuttaa pienin askelin.

Löytyykö lukijoista muita negistelijöiksi tunnustautuvia? Tai ootteko tehny/teettekö uuden vuoden lupauksia?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti